Практичні воркшопи та публічні лекції відбудуться у Львові (11-12 липня), Одесі (15-16 серпня) та Запоріжжі (13-14 вересня). Завдяки співпраці з Литовським інститутом культури та Посольством Королівства Нідерландів в Україні, а також партнерству із незалежним Лютим Театром (Одеса) та Театральною платформою “Дім актора” (Запоріжжя), лекторами/ками і менторками/ами програми виступлять мисткині й митці з Литви, Нідерландів та України.
Фокусуючись на темі “театр між нами”, ми будемо досліджувати як перформативне мистецтво створює простір для діалогу між різними досвідами та ідентичностями, стає інструментом пізнання “інших” та взаємної підтримки. Поміркуємо і практично випробуємо, як ми можемо перформувати історії з наших міст, тіл, регіонів, досвіду в часи війни, що триває, і великих глобальних змін, які мають потенціал для формування майбутнього або, принаймні, пам’яті/історій про нас.
Кураторка програми — Люба Ільницька.
Програма у Львові
11 липня
11:00 – 17:00 (перерва 14:00-15:00) – практичний воркшоп Оксани Черкашиної “Втома металу”
Для кого: актори і акторки, студенти і студентки, що вивчають та практикують акторство.
11 липня
19:00-20:30 – відкрита лекція Янніка Нумена
12 липня
Практичний воркшоп Янніка Нумена “Колективна праця і сучасні форми”
Описи до воркшопів та лекції читайте нижче на сторінці.
Місце проведення: Львів, Jam Factory Art Center, вул. Б. Хмельницького, 124, зал Авдиторія
Умови
Участь у воркшопах безкоштовна за реєстрацією
РеєстраціяДедлайн подачі – Х липня включно. Відповіді на пошту надійдуть до Х липня.
У зв’язку з обмеженою кількістю місць буде проведено добір учасників/-ць на основі заявок. Розгляд заявок відбуватиметься в процесі надходження, тому добір на воркшоп може бути закритий до зазначеного дедлайну. Організатори залишають за собою право не пояснювати причину відмови заявникам і заявницям, що не були запрошені до участі.
Практичний воркшоп Оксани Черкашиної “Втома металу”
Дата: 11 червня, 11:00 – 17:00 (перерва 14:00-15:00)
Для кого: актори і акторки, студенти і студентки, що вивчають та практикують акторство.
Умови участі : Участь у воркшопі безкоштовна за реєстрацією. У зв’язку з обмеженою кількістю місць буде проведено добір учасників/-ць на основі заявок. Розгляд заявок відбуватиметься в процесі надходження, тому добір на воркшоп може бути закритий до зазначеного дедлайну. Організатори залишають за собою право не пояснювати причину відмови заявникам і заявницям, що не були запрошені до участі.
РеєстраціяОпис воркшопу від Оксани Черкашиної
“Актор/акторка – це емоційний двигун ринку. Але акторська практика виснажує не тільки емоційно та фізично, але й екзистенційно. В авіаційній термінології існує термін «втома металу» – це коли літак розбивається не через несправність двигуна, а тому що метал не витримує тиску повітря. Якщо звернутися до аналізу прекарного способу буття артистів/артисток в умовах сучасної системи мистецтва, то філософка Бояна Кунст, стверджує, що сучасний митець набуває свою цінність, передусім через експлуатацію власного життя, власної експресії та експерименти з власною субʼєктністю. З мого артистичного досвіду, те, що мистецтво і капіталізм мають особливо спільного – це небезпечна і зваблива близькість до цілковитої апропріації життя митця.
На практичний зустріч-тренінг «Втома металу», я запрошую акторів і акторок, які так чи інакше мали подібне виснаженням, а також студентів театральних вузів, початківців у цій справі, які воліють будувати власну стратегію присутності у мистецькому просторі не втрачаючи себе.
Які альтернативні стратегії і практики існування в умовах сучасної системи мистецтва можна розробити сьогодні? Чи демократизація акторських практик, постдраматичне звільнення від дисципліни, те, що ми звикли називати перформативністю, або «живою присутністю» дійсно призвело до емансипації актора, чи стало просто формальним кліше? Що може розхитати мистецьку систему, яка звикла репродукуватись шляхом створення брутальної конкуренції, надлишкової, часто неоплачуваної праці митців/мисткинь та спекуляцій щодо цінності (або безсенсовності) їхнього життя? Як формуються мистецькі спільноти завдяки визнанню власної вразливості і спробі поділитися нею? Чи варто остаточно перекваліфікуватися в більш матеріальні і корисні для держави професії в умовах війни? Чи варто займатися акторством сьогодні? Як не впасти через втому металу?”
Про авторку та ведучу воркшопу
Оксана Черкашина, українська акторка театру та кіно. Заслужена артистка України, лауреатка національної кінопремії «Золота Дзиґа». За більш ніж 10 років професійної діяльності виконала близько 60 головних ролей. Артистична карʼєра Оксани почалася в 2010 році в Харківському державному театрі ім. Т.Г. Шевченка («Березіль»), одразу після закінчення ХНУМ ім. Котляревського. Як театральна акторка працювала в численних театрах України та Польщі, створювала незалежні театральні, освітні, соціальні, спільнототворчі проєкти. З 2020-го року здобула найпрестижніші театральні нагороди в Польщі, зокрема приз за Найкращу жіночу роль фестивалю Божественна Комедія в Кракові та Головну акторську нагороду Всепольського конкурсу сучасного мистецтва. Також Оксана увійшла в список 50-ти найсміливіших жінок в Польщі, разом з Агнєшкою Голланд та Ольгою Токарчук, за версією видання „Wysokie Obcasy“. Оксана завжди ставила в пріоритет політичне мистецтво, щоб провокувати критичне мислення, соціальні зміни та емансипацію суспільства. Її мистецтво було інтимною пригодою, етичним викликом та персональною відповідальністю. У 2023 році Оксана звільнилася з театру.
Відкрита лекція Янніка Нумена
Дата: 11 червня, 19:00 – 20:30
Для кого: актори і акторки, студенти і студентки, що вивчають та практикують акторство.
Умови участі: Мова лекції та воркшопу Янніка Нумена – англійська з перекладом на українську. Вхід на лекцію вільний для всіх охочих за реєстрацією.
РеєстраціяОпис лекції Янніка Нумена
У своїй лекції Яннік Нумен (актор, театральний діяч і співрежисер Nineties) ділиться інтимною історією становлення колективу, що народився з потреби розповідати історії, які резонують із поколінням митців. Простежуючи розвиток Nineties, Яннік розмірковує над тим, як контекст формує аудиторію, як співпраця розширює мову, а site-specific підхід стає методом створення сенсів.
Від перших експериментів у нетипових просторах до розвитку радикальніших і гібридних форм — лекція досліджує колективний підхід до театрального виробництва: гнучкий, міждисциплінарний і занурений у складну багатошарову реальність. Через приклади попередніх робіт та роздуми про процес Яннік запрошує слухачів у творчу практику, що стирає межі жанрів, переосмислює авторство і наполягає на постійному діалозі з різними світами поза театральними стінами.
Практичний воркшоп Янніка Нумена “Колективна праця і сучасні форми”
Дата: 12 червня, 19:00 – 20:30
Для кого: актори і акторки, студенти і студентки, що вивчають та практикують акторство.
Умови участі : Участь у воркшопі безкоштовна за реєстрацією. У зв’язку з обмеженою кількістю місць буде проведено добір учасників/-ць на основі заявок. Розгляд заявок відбуватиметься в процесі надходження, тому добір на воркшоп може бути закритий до зазначеного дедлайну. Організатори залишають за собою право не пояснювати причину відмови заявникам і заявницям, що не були запрошені до участі.
РеєстраціяОпис воркшопу від Янніка Нумена
Цей воркшоп — це практичне занурення в методи колективної роботи Nineties Productions. Після короткого вступу в site-specific, міждисциплінарний і поколіннєво орієнтований підхід колективу, учасники й учасниці долучаться до процесу спільного створення.
Через вибір тем, мапування і швидке прототипування, малі групи розроблятимуть короткі перформативні експерименти у будь-якому форматі — від інтерактивних інсталяцій до театру на основі соціальних медіа чи навіть класичного перформансу. Основна увага — на колективному авторстві, експериментуванні та пошуку нових способів розповідати історії. Сесія завершиться неформальними показами і фідбек-сесією, спрямованою на розвиток кожної ідеї.
Про спікера та автора воркшопу
Яннік Нумен — нідерландський актор і театральний діяч, який працює на перетині перформансу, музики, візуального мистецтва, технологій та філософії, сприймаючи їх як різні діалекти однієї мови. Як співрежисер Nineties Productions — амстердамського колективу — він створює театральні світи, водночас пронизливі та грайливі, що відлунюють у дисонансі сучасності.
У світі без єдиної істини й універсальної точки зору Яннік обирає складність. Його роботи не прагнуть вирішити її, а навпаки — прожити в ній, сприймаючи неоднозначність як простір можливостей. Його підхід часто народжується з нетипових співпраць, де стикаються різні дисципліни, перспективи й жанри. Його приваблюють історії, що розтягують межі форми, стирають кордони між людським і штучним, поетичним і політичним.
Те, що об’єднує його практики — глибока цікавість до того, як ми можемо осмислювати, деконструювати та кидати виклик наявним поглядам на світ. Чи то на сцені, в цифровому просторі чи десь посередині — мистецький голос Янніка коріниться в колективності, суперечності та прагненні змінити кут зору, під яким ми дивимось на дійсність. Він виступав і створював роботи в Європі, США та Азії, постійно шукаючи нові контексти, щоб переосмислити, що означає бути людиною — або кимось наближеним до цього — на сцені.
Освітню програму про театр “the black box” підтримує Європейський Союз за програмою Дім Європи.